перейти на главную ИАЦ ЗКУ
Форум ИАЦ ЗКУ :: Родовые поместья Украины
Всеукраинский форум читателей книг В. Мегре, объединённых идеей о родовом поместье
Ответить на тему
Рослини у світогляді українського народу. Квіти й трави.
Святослав Стеценко
администратор
администратор

Зарегистрирован: 20.04.2006
Сообщения: 1624
Откуда: Киев
Ответить с цитатой
Рослини у світогляді українського народу. Квіти й трави.

Надзвичайно різноманітний та багатобарвний світ рослин нашого краю знайшов відображення у піснях, звичаях. Не слід також забувати і про застосування багатьох рослин у побуті. І, хоча розповісти про всі рослини у цій статті справді неможливо, хотілося б детальніше розглянути цікаві факти, що стосуються деяких із них.

Почесне місце в народній обрядовості та побуті належить м'яті. На території України зустрічається 11 видів роду м'ята. Цю рослину здавна використовують в народній медицині: вона поліпшує травлення, зменшує нудоту, як кажуть, "холодить у роті, але розігріває кишечник", також діє як збуджуючий та потогінний засіб. Розповідаючи про м'яту, слід також згадати, що цю запашну рослину запорозькі козаки додавали до тютюну. Справді, як довели вже сучасні дослідження, м'ята поліпшує роботу мозку, внаслідок чого людина стає бадьорішою та розважливішою. Цікаво, що у деяких областях України у вареники з сиром додають мілко подрібнені листочки м'яти [1].
Як уособлення дівочої краси та цноти м'ята часто згадується в народних піснях. Дівчата, що мріяли про заміжжя, співали:
Ой походи, молоденький,
Коло моєї хати,
Ой потопчи, молоденький,
Кудрявую м'яту. [2]



У фольклорі м'ята нерідко згадується одночасно з рутою (Ruta hortensis Mill.), утворюючи ніби одну диво-рослину - руту-м'яту:
По садочку ходжу я, ходжу,
Руту-мяту саджу я, саджу,
Рута-мята да й не прийнялася
Родинонька й одріклася [3].



Іноді руту-мяту можна зустріти у піснях як символ молодого віку жінки. Від своєї бабусі Радієвської Ганни Захарівни я записала таку журливу пісню, де згадується ця рослина:
В лісі, на дубочку
Колисала Марусина сина й дочку,
Колисала, забавляла,
Поки її рута-мята не зів'яла [4].

Рута відома майже у всіх слов'янських народів. В Україні її розводять у садках, городах, у дикому стані вона зустрічається в районі Середземномор'я. Ця рослина отруйна, але в той же час є анти спазматичним і протисудомним засобом [5]. Рута, переважно як символ дівування згадується у веснянках, піснях про кохання:
Зеленая рута, жовтий цвіт,
Не піду за тебе, піду в світ [6].


У народних піснях рута наділена досить оригінальними епітетами: яра-молода, крута, сувора (натяк на її отруйність). А ось зів'яла та розтоптана рута навпаки є ознакою втрати дівочої честі:
Де Маруся з Іваном стояла,
Там ярая рутонька зів'яла [7]

Постійними мешканцями обійстя українського селянина були й чорнобривці. Описуючи квітник як обов'язків атрибут кожного українського подвір'я, В. П. Милорадович згадує і цю квітку та називає її дещо незвичайною для нас назвою "бархатцы" [8], мабуть через приємні на дотик, ніби оксамитові пелюстки. Чорнобривці згадуються у деяких весільних піснях:
Перше було літечко, а тепер зима,
Посіяла чорнобривці, та вже не пора.
А вже мої чорнобривці розцвітають,
Уже мою русу косу розплітають [9].



Ця рослина не тільки декоративна, а ще й корисна. Наприклад, за допомогою настою з чорнобривців можна вберегти урожай ягід від шкідників, і до речі, такий ефективний засіб є цілком екологічно безпечним.
Чудодійною рослиною-оберегом вважався мак (Papaver rhoeas L.). лікувальні властивості маку добре знали народні цілителі і застосовували його як засіб снодійний та заспокійливий, здатний знімати приступи кашлю [10]. За співзвуччям з назвою цієї рослини в Україні церковне свято Макавеївських мучеників (14.0Cool називають Маковія. В цей день до церкви несуть святити квіти і серед них обов'язково мак. Освячені голівки маку зберігали за іконами до весни, а навесні розсівали по городу. На Волині в посушливі погоду зернятка освяченого маку кидали в криницю, сподіваючись припинити посуху [11]. Освячений мак, а особливо дикий польовий (так званий мак-видюк), як вважали, має чудодійні властивості та захищає не тільки людину, а й худобу та житло. Існувало повір'я, що обсипання свяченим маком перешкоджає ходити до хати покійникам, а до хліва - відьмам [12]. Це повір'я згадує Леся Українка у "Лісовій пісні":
Посієм коло хижки мак-видюк,
Тирлич посадимо коло порога,
Та й не приступиться ніяка сила
[13].

Маком обсипали корову, оберігаючи її від чародійниць, не забуваючи при цьому примовляти: "Коли мак збереш, тоді й від моєї корови молоко відбереш" [14]. Також мак відомий як складова частина традиційної української кухні. Хоч існувало прислів'я "Сім літ мак не родив, а голоду не було", проте без коржів з маком, або вареників важко уявити святковий український стіл.

Папороть- це реліктова трав'яниста рослина. Можливо, і не набула б вона такої популярності в народному фольклорі, якби не широковідома легенда про квітку папороті. Хоча папороть і розмножується спорами та вегетативно, але один вид - страусник звичайний - в центрі куща утворює спори, що хоч і віддалено, але все ж нагадує квітку [15]. Отже, ця легенда не є такою безпідставною, як здається на перший погляд. Тема таємничої квітки - одна з найулюбленіших у літературі:
В цю таємну ніч Купала
В лісі папороть цвіте,
Розцвітає, обсипає


Цвіт-проміння золоте - саме так уявляв собі квітку папороті Олександр Олесь у історичній віршованій оповіді "Княжа Україна" [16].
Про такі рослини як будяк, очерет, осот в народі казали, що вони є "господою для чортів" та "правлять за їжу дияволові" [17]. Їх народні назви "чортополох" та "відьмине зілля" говорять самі за себе. Проте народні цілителі та травознаї були добре обізнані з лікувальними властивостями цих рослин, зокрема будяка, напаром якого промивали рани, робили примочки на вражені ділянки шкіри, виліковували тривалий кашель [18].
Сховищем нечистої сили також вважалася і кропива (Urtica dioica). За народними переказами, записаними Г. Булашевим у Старобільському повіті кропиву було посіяно дияволом і проклято Богом [19]. Проте, цілющі властивості рослини просто вражаючі. Кропива - це і джерело вітамінів, і тонізуючий, кровоспинний, знезаражувальний засіб [20]. Тому вже давно пора нам змінити своє ставлення до цієї рослини і навчитися цінувати її корисні властивості.

Список використаних джерел
1. Носаль І. Від рослини - до людини. - К., 1992. - С. 117-119.
2. Веснянки. Українські народні пісні. - К., 1984. - С. 93.
3. Стаценко Н. Рослини і тварини в народній уяві// Українська минувшина. - К., 1993. - С. 230.
4. Записано від Радієвської Ганни Захарівни, 1938 р.н., м. Київ, раніше проживала в с. Рубежівка Києво-Святошинського району Київської обл.
5. Носаль І. Вказ. праця. - С. 42.
6. Українські народні пісні в записах С. Тобілевич. - К., 1982. - С. 158.
7. Курочки А. В. Растительная символика календарной обрядности украинцев// Обряды и обрядовый фольклор. - М., 1982. - С.147.
8. Милорадович В. П. Житье-бытье Лубенського крестьянина //Українці: народні вірування, повір'я, демонологія. - К., 1992. - С.233.
9. Воропай О. Звичаї нашого народу. Т.ІІ. - Мюнхен, 1958. - С.295.
10. Носаль І. Вказ. праця.- С. 325.
11. Стаценко Н. Рослини й тварин в народній уяві…- С.229.
12. Сапіга В. К. Українські народні свята та звичаї. - К., 1993. - С.88.
13. Леся Українка. Драматичні поеми. - К., 1983. - С.337.
14. Стаценко Н. Вказ.праця.- С. 229.
15. Биология// Большой энциклопедический словарь. - М., 1999. - С.447-448.
16. Олесь Олександр. Княжа Україна. - К., 1991. - С.22.
17. Булашев Г. Український народ. - К., 1992. - С.294.
18. Носаль І. Вказ. праця - С. 276.
19. Булашев Г. Вказ.праця. - С.294.
20. Павленко Л.О. Цілющі скарби України. - К., 1988. - С.50-51.


http://www.tradition.ho.com.ua
Скачати цей документ у форматі RTF
Посмотреть профильОтправить личное сообщениеОтправить e-mailПосетить сайт автора
Рослини у світогляді українського народу. Квіти й трави.
 Ответить на тему  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах
Вы можете добавлять приложения в этом форуме
Вы можете скачивать файлы в этом форуме
Часовой пояс: GMT + 3  
Страница 1 из 1